Waar ben je naar op zoek?DOcume

Maak kennis met 4 verbetermethoden: met deze modellen ga je Lean te werk

Verbetermethoden versnellen management- en werkprocessen met een beter resultaat en zonder verspillingen. Maar welke methode past het beste bij jouw organisatie en je team? In dit artikel lichten wij 4 modellen toe zodat je een eerste beeld krijgt van de mogelijkheden.

Wil je ook de effectiviteit en efficiëntie binnen je organisatie verbeteren? Lees dan dit artikel waarin we de volgende onderwerpen behandelen:

 

Wij geven trainingen in Lean, waarbij je les krijgt in het toepassen van verbetermethoden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag vrijblijvend een brochure aan van onze Green Belt-training. Heb je deze afgerond? Dan zet je de volgende stap met onze Black Belt-training!

Brochure downloaden

Waarom verbetermethoden binnen je organisatie toepassen?

Werkprocessen verbeteren is geen eenmalige actie, maar een continu verbeterproces - ongeacht de verbetermethode die je kiest.

Maar waarom zijn verbeterprocessen goed om toe te passen? Met elke methode breng je verspillingen in kaart, vergroot je de bewust- en betrokkenheid bij collega’s en stimuleer je interne én externe samenwerkingen. Door gestructureerd en datagedreven te werken, bied je jouw klanten de allerbeste ervaring tegen zo min mogelijk kosten.

Toch is elke methode anders. Waarin de verschillen zitten, ontdek je hieronder.

Welk verbetermodel past het beste bij jouw organisatie? Dit zijn 4 methoden om Lean te werken

Onderstaande 4 verbetermodellen analyseren en optimaliseren jouw bedrijfsprocessen en -activiteiten. Wij vertellen je per methode wat je ervan kunt verwachten, wat de voordelen zijn en in welke situatie(s) deze het meest effectief is.

1. Het Lean canvas

Het Lean Canvas is een bedrijfsplan-template van slechts één pagina, ontworpen door Ash Maurya. Het canvas is afgeleid van Alex Osterwalders Business Model Canvas, maar dan geoptimaliseerd voor zogeheten ‘Lean Startups’ (daarover later meer).

Het Lean Canvas is onderverdeeld in 9 blokken. Deze blokken vormen een logische route waarin je gedegen en strategische keuzes maakt: van het definiëren van problemen tot het in aart brengen van kostenstructuren en omzetstromen.

  • Probleem
    Benoem 1 tot 3 problemen waar je regelmatig tegenaan loopt tijdens je werk. Benoem ook hoe deze problemen vandaag de dag worden opgelost.
  • Oplossing
    Beschrijf mogelijke oplossingen voor elk probleem.
  • Belangrijkste meetwaarden
    Beschrijf de belangrijkste meetwaarden die aangeven hoe je bedrijf/product ervoor staat.
  • Unieke waardepropositie
    Benoem de unieke, heldere boodschap van jouw organisatie die aangeeft waarin je product zicht onderscheidt en waarom men het koopt.
  • Oneerlijk voordeel
    Benoem wat concurrenten niet eenvoudig kunnen kopiëren/inkopen.
  • Kanalen
    Benoem de in- en uitgaande routes van/naar de klant.
  • Klantsegmenten
    Omschrijf de verschillende doelgroepen en gebruikers.
  • Kostenstructuur
    Breng in kaart wat je vaste en variabele kosten zijn.
  • Omzetstromen
    Breng in kaart wat de omzet vandaan komt.

 

De voordelen van het Lean Canvas

Het Lean Canvas brengt de volgende voordelen met zich mee:

  • Bespaar tijd!
    Het schrijven van een bedrijfsplan duurt doorgaans enkele weken tot maanden. Met het canvas schets je in één of twee middagen de grove lijnen van meerdere, mogelijke businessmodellen.
  • Creëer een dynamische strategie
    Niet alleen is het canvas makkelijker te delen met collega’s… Door het kleine formaat wordt het vaker, sneller gelezen én geüpdate.
  • Hou het beknopt
    Het canvas dwingt je om de essentie van jouw product te benadrukken. Je hebt gemiddeld 30 seconden om de aandacht van een investeerder te trekken en slechts 8 seconden om de online aandacht van de (potentiële) klant te trekken.
  • Communiceer effectief
    Met het canvas documenteer en communiceer je op een beknopte en effectieve manier met collega’s én investeerders. Je voorkomt lange verhalen en houdt het bij de essentie van de organisatie.

 

Wanneer het canvas dé methodiek is voor jouw organisatie

Is jouw organisatie nog een Lean-startup? Dan is het Lean Canvas een geschikte methode.

Een Lean-startup is een klein team dat veel experimenteert. Lange, uitgebreide businessplannen passen niet bij jouw strategie; het team gaat immers snel, effectief en efficiënt te werk. Zo wordt met feedback uit de markt de producten voortdurend verbetert.

2. Lean Six Sigma

Met Lean Six Sigma beter je zowel de efficiëntie als de kwaliteit van jouw organisatie. De methode combineert de belangrijkste aspecten 2 verbetermethoden, van Lean en Six Sigma:

  • Je elimineert verspillingen en levert de hoogst mogelijk toegevoegde waarde voor de klant voor een vlotte doorstroom met maximale waardecreatie (Lean);
  • en je blijft de kwaliteit voortdurend meten en verbeteren voor constante bedrijfsprocessen (Six Sigma).

 

De voordelen van Lean Six Sigma

Deze combinatie brengt diverse voordelen met zich mee:

  • Creëer een hogere klanttevredenheid
    Door overbodige activiteiten te verwijderen, verminder je procescomplexiteit en verbeter je de communicatie zowel intern als extern. Niet alleen met collega’s, maar óók met klanten!
  • Realiseer meer winst
    Doordat je een kader creëert om gebreken te verminderen, rendement te verbeteren en leveringskwaliteit te verhogen, realiseer je meer winst.
  • Ervaar een hogere productiviteit en tegelijkertijd een goede kwaliteit
    Je verbetert de efficiëntie van (werk)processen. Deze processen ronden producten/diensten sneller af zónder afbreuk te doen aan de kwaliteit ervan.
  • Maak minder fouten binnen (bedrijfs)processen
    Je verandert de organisatiecultuur waarin men dezelfde taal leert spreken. Je gebruikt een methode die de kwaliteit van het product of de dienst garandeert

 

Wanneer Six Sigma dé methodiek is voor jouw organisatie

Lean Six Sigma is voornamelijk interessant als je binnen jouw organisatie te maken hebt met procesbeheersing en -verbetering. Vooral als je regelmatig complexe problemen/uitdagingen ervaart waarvan de oorzaken niet direct duidelijk zijn. Door data te verzamelen en analyseren, weet je vervolgens welke verbeteringen je kunt aanbrengen om (bedrijfs)processen te optimaliseren.

Lees tip: Wij schreven onlangs een artikel over de impact van Lean-Leiderschap >

 

3. Kaizen

Kaizen is Japans voor ‘verandering’ (kai) om ‘goed te worden’ (zen). Het staat ook voor het uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier van bijvoorbeeld een proces, systeem, product of dienst. Hiermee gaat Kaizen verder dan alleen eenmalig verbeteren; het is een dagelijkse activiteit waarin je voortdurend verspillingen voorkomt en verbeteringen toepast.

De methodiek omvat 5 fundamenten:

  1. Teamwork
  2. Persoonlijke discipline
  3. Beter moreel
  4. Kwaliteitscirkels
  5. Suggesties voor verbeteringen

 

De voordelen van Kaizen

Met Kaizen elimineer je verspillingen aan de hand van de 3 Mu’s:

  • Verspilling verminderen (muda)
    Realiseer een hoge, consistente kwaliteit tegen minder kosten.
  • Minder inflexibiliteit (muri)
    Lever de juiste hoeveelheid op het juiste moment.
  • Minder variabiliteit (mura)
    Creëer een hogere betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van het proces.

 

Wanneer Kaizen dé methodiek is voor jouw organisatie

Het is geschikt voor zowel productie- en assemblagebedrijven als dienstverlenende organisaties.

Je past de methode toe bij het (her)ontwerpen van bedrijfsprocessen en het implementeren van verbeterprocessen. Het betrekt alle werknemers (uit alle lagen) van een organisatie want alleen dán bereik je het beste resultaat.

 

4. Scrum

Scrum is een Agile-werkwijze voor projectteams om productief projecten op te leveren en snel in te spelen op potentiële veranderingen. Denk aan marktontwikkelingen maar ook aan de veranderde wensen van de klant. Het doel is altijd om te proberen, te leren en dán te bepalen hoe verder te gaan.

Met Scrum vergroot je je wendbaarheid en tracht je om zo goed (en snel) mogelijk aan te sluiten op de wensen van je doelgroep en eindgebruiker. Je werkt in een zelforganiserend en multidisciplinair ontwikkelteam en in korte cycli (sprints) aan concrete tussenproducten. Deze sprints bestaan uit vaste bijeenkomsten:

  1. Sprintplanning
  2. Stand up
  3. Review
  4. Retrospective

 

De voordelen van Scrum

De Scrum-methode biedt de volgende voordelen:

  • Werk in een zelfstandig en zelfsturend team
    Je vertelt jouw team niet wat zij moeten doen; want dat weten zij al. Als stakeholder bepaal je het (gewenste) resultaat, waarna het team aan de slag gaat met het meest ideale eindresultaat.
  • Creëer altijd een realistische sprintplanning
    Een sprint duurt doorgaans 2 weken. Voor deze 2 weken worden prioriteiten bepaald om een realistische sprint in te plannen. Het team geeft akkoord en staat achter de planning, zodat de prioriteiten worden behaald.
  • Werk effectief met duidelijke communicatie
    Je houdt de voortgang van een project nauwlettend in de gaten, bespreekt regelmatig de ontwikkelingen en bent voortdurend op de hoogte van de capaciteit van je team.
  • Bouw enkel op wat je nodig hebt
    Je werkt alleen aan de onderdelen die er op dat moment toe doen. Nadat er een basis is gelegd, ga je met het team dieper in op andere onderdelen.

 

Wanneer Scrum dé methodiek is voor jouw organisatie

Scrum past het beste bij organisaties waarin…

  • projecten regelmatig te maken krijgen met (plotselinge) veranderingen;
  • meerdere (externe) partijen betrokken worden bij de realisatie van een project;
  • tijd, geld en kwaliteit tekortschieten bij projecten;
  • teams blijven voorbereiden, overleggen en onderzoeken in plaats van uitvoeren;
  • en je elkaar wil blijven motiveren om het beste uit jezelf te halen.

 

Meer weten over bovenstaande methodes? Wij geven trainingen in Lean, waarbij je les krijgt in het toepassen van verbetermethoden. Vraag vrijblijvend een brochure aan van onze Green Belt-training. Heb je deze afgerond? Dan zet je de volgende stap met onze Black Belt-training!

Brochure downloaden