De principes van Lean leiderschap
Lean-management is geen methode of tool, maar een filosofie met een lange termijnbenadering om bedrijfsprocessen systematisch en stapsgewijs te verbeteren. Jouw taak als leidinggevende is om samen met je team de processen -die waarde leveren voor de klant- steeds verder te optimaliseren.
Bovenstaande vereist een mentaliteitswijziging: je treedt niet langer op als supervisor, maar als een mentor, leraar of coach. Je stemt jouw team af rondom een gemeenschappelijk doel en zorgt ervoor dat alle teamleden beschikken over de juiste kennis en middelen om het doel te behalen. Jullie onderlinge relatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen in elkaars vaardigheden, kennis en ervaring. Dit wordt versterkt als je jouw collega’s stimuleert om hun talenten te benutten en naar hun ideeën luistert.
In 5 stappen een Lean-leider
Als leidinggevende lever je geen directe, maar indirecte waarde voor de eindklant. Je zorgt er namelijk voor de beste werkomgeving waarin jouw werknemers in hun kracht staan en waarde voor eindklanten kunnen creëren. Je managet dus niet de kosten, maar het creëren van waarde.
Maar hoe creëer je de beste omgeving voor jouw team?
1. Plaats een spiegel voor jezelf, je team en (werk)processen
Door een spiegel te plaatsen geef je sneller feedback op de werking, effectiviteit en efficiëntie van het bestaande (werk)proces. Je wacht niet op het resultaat van het proces na verloop van tijd, maar onderneemt sneller actie op (potentiële) problemen/afwijkingen/fouten.
Het geven (en krijgen) van feedback is misschien niet altijd leuk, maar wel onmisbaar in het optimaliseren van processen. Alleen zo achterhaal je of een proces goed of fout verloopt. Je brengt in kaart wat beter kan of misschien helemaal anders moet. Creëer je een werkcultuur waarin feedback geven de standaard is? Dan komt het zowel jouw team als de bedrijfsresultaten ten goede.
2. Creëer een werkcultuur waarin men in de spiegel durft te kijken
Durf in de spiegel te kijken; want fouten maken is niet erg. Zolang je fouten maar ziet als leermogelijkheden.
Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:
- Men maakt afwijkingen (fouten) sneller inzichtelijk
- Men zoekt beter naar potentiële oorzaken van deze afwijkingen
- Men draagt hierdoor gerichter verbeteringen aan om deze oorzaken weg te nemen
- Men voert verbeteringen in die écht impact hebben
- Men blijft in zijn/haar kracht, door wederzijds vertrouwen in het gezamenlijke succes
Bovenstaande realiseer je door als leidinggevende niet zelf het werk te doen en te gaan micro managen. Maar dat doe je door verantwoordelijkheden te delegeren en jouw teamleden in hun kracht te zetten door het eigenaarschap van hun werk te vergroten.
Tip! Stel je op als een coachende en dienende leider en niet als iemand die macht uitoefent binnen een organisatie.
3. Ga naar de Gemba: het gebruiken van de spiegel
Ga bij operationele problematiek naar de Gemba, “de plaats waar waarde voor de klant wordt gecreëerd”. Dit is de plek waar je de spiegel gebruikt voor reflectie, voortdurend verbeteringen doorvoert en jezelf verder ontwikkelt als leider.
Dat doe je door onder andere:
- te luisteren naar jouw teamleden en elk geopperd probleem serieus te nemen;
- aan hen de juiste vragen te stellen om de werk- en waardestromen beter te begrijpen;
- en blokkades te verwijderen die de waarde van de klant in de weg staan.
Op die manier maximaliseer je de waarde voor klanten. Je neemt beslissingen die zijn gebaseerd op informatie uit de bron en niet uit rapportages en andere beknopte vormen van informatieverstrekking. Tevens signaleer je tijdig problemen, nog voor ze een nieuwe blokkade vormen.
Tip! Zorg er altijd voor dat jouw teamleden beschikken over de meest actuele informatie zodat zij hun werk tijdig kunnen bijsturen.