Uitdaging
Het huidige proces rondom laadpalen binnen Liander was inefficiënt en niet toekomstbestendig. Het proces bevat meerdere arbeidsgangen, wat inhoudt dat er vaak meerdere aannemers nodig zijn om uiteindelijk één laadpaal werkend te krijgen. Zo moet de laadpaal onder andere worden geplaatst, aangesloten en moet er een slimme meter worden geïnstalleerd. Het huidige proces dat hierbij werd gehanteerd was niet operationeel stabiel en kan de verwachte exponentiële groei aan klantvragen niet aan.
Oplossing
Om processen te kunnen verbeteren, dien je eerst het huidige proces in kaart te brengen. Om het proces van Alliander (onderdeel van het ketenproces) in kaart te brengen (van zand tot klant), is gebruik gemaakt van verschillende methodes:
- Meelopen met de klant in het proces
- Interviews afnemen met procesbewoners
- Workshops geven aan vertegenwoordigers van end-2-end proces
Aan de hand van deze resultaten is het huidige proces vastgesteld en gevalideerd. Hierbij is uitgebreid stilgestaan bij de knelpunten die ervaren werden door Alliander en door ons in het huidige proces. Aan de hand van meegegeven kaders en te verwachten (sterk stijgende) klantvragen voor de komende vijf jaren is een stabiel en robuust procesontwerp gemaakt in samenwerking met de procesbewoners uit de keten.
Resultaat
Na het procesontwerp is er een gedegen implementatieplan neergelegd waarbij in 3-6 maanden het nieuwe proces ketenbreed werd geïmplementeerd. Door knelpunten uit het oude proces op te lossen en een nieuwe proces op te stellen, helpt Masters in Lean de netbeheerder Alliander om te komen tot een stabiel en toekomstbestendig proces. Parallel hieraan is een inkooptraject opgestart. Kom maar op met de elektrische auto’s!